Pengurus MADAD menang bidaan volvo MB Kedah

Pengurus MADAD menang bidaan volvo MB Kedah

Kereta milik Menteri Besar Kedah Muhammad Sanusi Md Nor dibida pada harga RM150,000, dengan jumlah diperolehi itu akan disumbangkan sepenuhnya ke tabung misi bantuan Aid4Palestine.

Kata Sanusi, terdapat lebih 20 individu termasuk dari luar Kedah membuat bidaan sejak Sabtu ketika bidaan dibuka.

Bidaan bagi kereta jenis Volvo XC60 3.0 cc AWD T6 (2010) itu pada mulanya dibuka pada RM55,00, dan menurut Sanusi, beliau hanya menyasarkan hasil jualan sebanyak RM70,000.

“Pada saat akhir berlaku saingan antara tiga individu, dan pembida tertinggi menawarkan RM150,000,” beliau dipetik Sinar Harian sebagai berkata sewaktu sidang media di Kompleks PAS Kedah, Kota Sarang Semut hari ini.

“Ilham untuk membida kereta ini adalah atas ketentuan Allah SWT untuk membantu saudara Islam di Palestin.

“Untuk fasa kedua, saya percaya ramai pihak yang akan terus menyumbang kepada tabung Palestin melalui usaha yang dilakukan oleh PAS Kedah,” katanya.

Bidaan dibuka selama tiga hari dan ditutup pagi ini.

Pembida yang akhirnya dapat memiliki kereta tersebut, Mohammad Yaakob Yusra Mohd Yusof dari Murtadha Dakwah Centre (MADAD), Sungai Petani berkata, beliau nekad membida RM150,000 seminit sebelum bidaan ditutup.

Kata beliau, niatnya membelanjakan wang untuk membelinya adalah bagi membantu rakyat Palestin.

“Kalau Menteri Besar korbankan kereta miliknya untuk bantu Palestin, saya pula membida kereta untuk disalurkan ke tabung Palestin,” kata beliau.

Kereta itu akan diwakafkan kepada MADAD untuk kegunaan tenaga pengajarnya, katanya.

Pada Sabtu, Sanusi mengumumkan di Facebook membuka bidaan bagi keretanya bagi tujuan menyumbang ke tabung Aid4Palestine.

“Kereta ini saja yang dah selesai hutang bank. Sayang sangat kat kereta ni tapi sayang lagi kepada saudara kita di Palestin,” katanya.

Menurutnya, kereta itu dibelinya pada 2018 dengan harga RM60,000.

Sementara itu, Pesuruhjaya PAS Kedah Ahmad Yahaya mengumumkan kutipan dana bagi fasa pertama tabung Aid4Palestine mencecah RM1.57 juta.

PAS kawasan Baling merekodkan kutipan tertinggi dengan sumbangan melebihi RM170,000, kata beliau.

“Semua sumbangan anda akan diserahkan kepada pihak berautoriti di Gaza melalui Aid4Palestine yang diuruskan PAS Pusat,” kata beliau. – FMT