Rayan meninggal dunia

Rayan meninggal dunia

Seorang budak lelaki kecil yang terperangkap dalam perigi di utara Maghribi selama lima hari meninggal dunia sebelum penyelamat berjaya menghubunginya lewat pada Sabtu, kata dua pegawai kerajaan seperti dilaporkan akhbar The Guardian.

Rayan Awram, berusia lima tahun, terjatuh ke dalam perigi di kampungnya di Ighara di perbukitan berhampiran Chefchaouen pada Selasa, mencetuskan usaha menyelamat besar-besaran yang mengasyikkan negara itu.

Anggota penyelamat akhirnya berjaya mendapatkan mayatnya lewat pada Sabtu selepas mengalihkan sebahagian besar lereng bukit bersebelahan dan dengan teliti melorongkan laluan mendatar ke dalam telaga.

Raja Mohammed menyampaikan ucapan takziah kepada ibu bapanya, satu kenyataan yang disiarkan oleh media kerajaan melaporkan.

Gambar di media Maghribi telah menunjukkan Rayan meringkuk di bahagian bawah perigi yang tidak digunakan, yang menyempit apabila ia turun dari bukaan 45sm (18 inci), menghalang penyelamat daripada turun.

Ibu kanak-kanak itu telah memberitahu media Maghribi bahawa Rayan telah bermain berhampiran apabila dia hilang pada petang Selasa.

“Seluruh keluarga keluar untuk mencarinya kemudian kami menyedari bahawa dia telah jatuh ke dalam perigi,” katanya.

Puluhan penduduk bandar dan lain-lain berkumpul untuk membantu dan menyaksikan usaha menyelamat.

Di seluruh negara, penduduk Maghribi telah menyatakan harapan mereka untuk kelangsungan hidup budak itu, menggunakan hashtag #SaveRayan, yang membawa perhatian global kepada usaha menyelamat.