YDP YADIM anggap penubuhan GTA buat Melayu lagi brpecah

YDP YADIM anggap penubuhan GTA buat Melayu lagi brpecah

Nasrudin Hassan menyuarakan kebimbangan terhadap penubuhan gabungan baru politik pimpinan bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad, dinamakan sebagai Gerakan Tanah Air (GTA), menjelang PRU15.

Memetik laporan Malaysiakini, ahli jawatankuasa PAS pusat itu berkata ia berisiko melebarkan lagi perpecahan di kalangan orang Melayu, walau gabungan itu dikatakan berteraskan agenda Melayu dan Islam.

“Malangnya, lagi disuruh bersatu makin besar jurang perpecahan. Ada yang seronok bergaduh.

“Perbalahan itu menjadi modal untuk menyerang antara satu sama lain. Saling tuding-menuding dan salah-menyalah. Tak tahu bila nak selesai?” soalnya dalam kenyataan hari ini.

Nasrudin mengulas pengumuman GTA oleh Mahathir hari ini, yang ditunjangi Parti Pejuang Tanah Air (Pejuang), Parti Putra Bumiputera Perkasa Melayai (Putra) pimpinan veteran politik Ibrahim Ali, serpihan PAS Parti Barisan Jemaah Islamiah Se-Malaysia (Berjasa) dan Parti Perikatan India Muslim Nasional (Iman).

Mahathir yang juga ahli Parlimen Langkawi dalam sidang medianya di Putrajaya hari ini, berkata GTA akan memperjuangkan rakyat dan agama dan gabungan berkenaan terdiri daripada parti Melayu, NGO dan orang perseorangan.

Mengulas lanjut, Nasrudin berkata dia tetap perlu bersuara berkenaan soal penyatuan Melayu walaupun sering mengundang pandangan sinis apabila perkara itu dibangkitkan.

Tapi saya pilih untuk terus bersuara dalam keberanian yang masih berbaki, agar ada sinar untuk masa depan umat Islam di negara ini mendominasi penguasaan politik dan ekonomi negara.

“Namun selebihnya saya pulangkan kepada kebijaksanaan pemimpin parti-parti politik umat Islam. Berbaloikah pertelagahan yang mengenyangkan “ayam” ini? atau ayam itu tak kenyang-kenyang?

“Ketepikanlah ego, buanglah dendam dan campaklah benci yang membuak sesama umat Islam.

“Lapangkan dada, jernihkan minda dan lunakkan bahasa lalu cari ruang dan usahakan peluang agar parti-parti politik umat Islam ini boleh berada di atas satu muafakat,” katanya lagi.